منبع-ذخیره-سازی-آب

انواع رنگ مخازن و کاربرد آن ها

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع رنگ مخازن آشنا کنیم. مبحث رنگ و رنگ‌‌آمیزی مخازن دنیای گسترده‌ و جالبی دارد که بر اساس لوازم و اشیای اطرافمان در جهان متفاوت و متنوع است. رنگ‌‌آمیزی کاربردها و عملکرد مختلفی برای اشیای موجود در دنیای امروز دارد. به‌طور مثال می‌توان گفت که رنگ مخازن ویژه برای زیبا سازی ظاهری، مقاومت و استحکام در مقابل برخی آسیب‌ها و خطرات محیطی و دیگر عوامل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مطلب پیش رو شناخت و اهمیت انواع رنگ مخازن را بررسی می‌کنیم.

انواع مخازن

برای اینکه با رنگ‌های مختلف و کاربرد آن‌ها در دنیای انواع مخازن موجود آگاه شویم، ابتدا باید بدانیم که مخزن چیست و چه کاربردی دارد. مخزن‌ها کارایی متنوعی در صنعت دارند و بر اساس آن طی فرآیندهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

مخزن‌ها یک نوع سازه‌ی فلزی یا غیر فلزی با اندازه و ابعاد گوناگون هستند که برای نگهداری و یا حمل گازها و مایعات مختلف، مواد سوختی، کشاورزی، نفت، پتروشیمی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجزا و قطعات مختلف که در ساخت مخزن بکار می‌رود عبارت‌است از : رینگ بخار، پوسته، عدسی، لوله تخلیه، نردبان، فشار سنج، خروجی هوا، دریچه بازدید، ترمومتر، پایه، قلاب، لوله ورودی و خروجی.

این مخازن در جنس‌های متفاوتی مانند: استیل، فلزی، فولاد، کامپوزیت، پلی اتیلن  و یا فایبرگلاس ساخته و ارائه می‌شوند.

در ادامه با انواع مخازن آشنا می‌شویم:

مخازن برای ذخیره‌سازی آب

این مخازن با اشکال مختلفی مثل استوانه‌ای، قیفی، مکعبی، عمودی، افقی و … تولید می‌شوند. جنس متریال مخارن آب، معمولاً از پلی اتیلن است که از نظر ضخامت تک لایه، سه لایه و چند لایه است.

مخازن برای فاضلاب (‌سپتیک تانک)

مخازن فاضلاب که در سایزهای مختلف تولید می‌شوند اکثراً  از جنس بتن، پلی اتیلن و غیره برای جمع‌آوری زباله‌ها در بازار وجود دارند.

مخازن فایبرگلاس یا کامپوزیت

این نوع دیگر از مخازن برای نگهداری مواد سوختی، کودهای مایع و بعضاً آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخازن ذخیره‌ی مواد سرد

ابن مخازن موادی که باید در شرایط زیر صفر درجه نگهداری شوند کاربرد دارد. در صورتی‌که در دمای محیط بصورت گاز استفاده می‌شود.

انواع مخازن سرد شامل مخزن نگهدارنده هیدروژن،  اکسیژن،  اتیلن، نیتروژن و آرگون می‌شود.

مخازن ذخیره نفت خام

نفت خام سبک و سنگین در این مخازن نگهداری و در مدل‌های مختلفی در بازار تهیه می‌گردد. اما اکثراً در مدل سقف شناور یا پانتون سقف مخزن ساخته می‌شود.

مخازن pvc و vcm

این مخازن استوانه‌ای شکل برای نگهداری گازها است و در مخزن دیگری برای حفاظت از آن پر از آب می‌شود.

دیگر مخازن مورد استفاده :

  • مخزن ثابت برای استفاده در پالایشگاه‌ها
  • مخزن انتقال مواد با ماشین‌های حمل بار
  • مخزن با سطح ثابت و شناور
  • مخزن صنعتی آب داغ (‌آبگرمکن)
  • مخزن پلاستیکی ذخیره آب در مجتمع‌های مسکونی، صنعتی و تجاری
  • مخزن سمپاش برای استفاده در صنایع و کشاورزی و باغداری

رنگ مخازن

 

با توجه به توضیحات بالا یکبار دیگر به‌طور خلاصه باید بگوییم که مخازن کاربرد بسیار ویژه و حساسی در صنایع مختلف دارند و نگهداری از آنها در مقابل خطرات آسیب‌پذیر کاملاً مهم و اثرگذار است. به‌طور مثال در صنعت نفت و پتروشیمی، باید از مخازن نگهدارنده در مقابل فرسودگی، خوردی و زنگ‌زدگی محافظت شود. رنگ، پوششی مناسب و مطمئن برای جلوگیری از این معضلات و ضررهای مالی است.

رنگ‌ها دو کاربرد مجزا در این صنعت دارند، در واقع رنگ داخلی مخزن که برای نگهداری از آسیب‌های مواد مورد نگهدارنده درون آن زده می‌شود و هچنین رنگی که روی قسمت بیرونی مخزن زده می‌شود تا از آسیب‌های محیطی مانند باران، رطوبت، نور خورشید و غیره محافطت شود. مخازن در انواع مختلف تهیه و در بازار عرضه می‌شود که این رنگ‌ها با توجه به کاربرد متفاوت مخزن‌ها اختصاصی  تولید و ارائه می‌گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با استاک صنعت کاسپین همراه باشید.

رنگ‌های مخصوصی که در این صنعت مختص انواع مخازن است را معرفی می‌کنیم.

  • پوشش اپوکسی مخازن آب آشامیدنی

این نوع رنگ مقابل عواملی همچون خورندگی و پوسیدگی ایستادگی می‌کند. به‌علت اهمیت استفاده از آب شرب سالم رنگ اپوکسی بدون حلال در رنگ‌آمیزی از مخازن استفاده می‌شود و باید عاری از هرگونه ترکیبات سمی و آسیب‌رسان باشد. این رنگ در لایه‌ی آستر، میانی و نهایی در مخازن نگهدارنده و انتقال آب برای مقاومت در برابر عوامل خورنده استفاده می‌شود.

  • پوشش اپوکسی مخازن سوخت

می‌دانیم که مواد شیمیایی و سوخت به شدت نیازمند مراقبت هستند. رنگ اپوکسی مورد استفاده در این صنعت باید در برابر حلال‌ها، مواد شیمیایی و دیگر مواد نفتی کاملاً مقاوم و با‌دوام باشد و همچنین با چسبندگی و استحکام بسیار بالا مناسب‌ترین رنگ انتخابی در این نوع مخازن است.

  • رنگ اپوکسی گلس فلیک

این رنگ بر پایه رزین اپوکسی تهیه می‌شود و به‌صورت کاملاً اختصاصی برای مخازن سوخت و خطوط لوله مواد نفتی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ دوجزئی به‌شمار می‌آید و دارای پرک‌های شیشه است که این عامل باعث نفوذ کمتر آب در این مخازن می‌شود. همچنین رنگ اپوکسی گلس فلیک در مقابل عوامل محیطی، فیزیکی و شیمیایی، ضربه، روغن‌های معدنی، هیدروکربن‌ آلیفاتیک، و آب دریا بسیار مستحکم است.

  • رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان، جزو رنگ‌های دوجزئی به حساب می‌آید. رنگ دوجزئی پلی‌اورتان، مقاومت شمیایی و مکانیکی بالایی داشته و به‌طور قابل قبولی در شرایط گوناگون محیطی، از تأسیسات سنگین صنعتی در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. این رنگ به‌عنوان یک لایه‌ی پوششی قوی با ترکیب دو ماده‌ اصلی عمل می‌کند و با به‌وجود آوردن یک فیلم ضخیم روی متریال مورد‌ نظر استفاده می‌شود. رنگ پلی اورتان دوجزئی در رنگ‌آمیزی انواع مخزن‌ها و خطوط لوله انتقال، اسکلت‌های فلزی، سطوح فولادی، تاسیسات دریایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ پلی اورتان در مقابل عوامل محیطی، نور خورشید، گرما و سرمای بیش از اندازه و همینطور عوامل خورنده‌های صنعتی سد بسیار مقاوم و مستحکمی به‌شمار می‌آید.

  • ‌پرایمر یا زیر ساز اپوکسی زینک ریچ مخازن

برای رنگ مخازن زیر ساز یا پرایمر اپوکسی زینک ریچ در پایین‌ترین لایه و در واقع اولین لایه نزدیک به سطح مخازن رنگ‌آمیزی می‌شود. این پرایمر به‌عنوان آستر در مقابل تمام خطرات ذکر شده مخصوصاً در مقابل خوردگی در تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپوکسی زینک ریچ را می‌توان برای سطوح شناور در آب، اسکلت‌های مختلف فلزی، مخازن، خطوط لوله و همچنین محیط‌های خورنده صنعتی استفاده کرد.

جمع‌بندی

این مطلب درباره‌ی رنگ مخازن و انواع آن بود. در ابتدا سعی بر این داشتیم تا تعریف مخزن را برای شما بازگو کنیم و همچنین کاربرد و انواع مختلف آن را بیان کردیم. در ادامه مطلب با توجه به انواع مخازن، رنگ‌آمیزی آنها و اهمیت کاربردشان را به طور کامل در دنیای صنعت توضیح دادیم. در نهایت به انواع رنگ‌های مخازن اشاره کردیم. انواع رنگ مخازن مانند :

  • رنگ اپوکسی مناسب برای مخازن آب آشامیدنی
  • رنگ اپوکسی مناسب برای مخازن سوخت
  • رنگ اپوکسی گلس فلیک مخازن
  • رنگ پلی اورتان مناسب مخازن مختلف
  • ‌پرایمر یا زیر ساز اپوکسی زینک ریچ مخازن

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *