انواع-رنگ-زینک-ریچ

پوشش‌ های غنی از روی (زینک ریچ)؛ رنگی پرکاربرد در صنایع مختلف

زمانی که به دنبال استفاده از انواع رنگ برای پوشش دهی در صنایع مختلف هستید، باید نسبت به رنگ‌های مختلف و متنوع موجود در بازار آشنایی لازم و کافی را داشته باشید. پوشش‌های غنی از روی یا همان رنگ زینک ریچ، رنگ‌هایی هستند که در ترکیب خود دارای پودر زینک شده‌اند. این ترکیبات، بر روی سطوح فلزی قرار گرفته و موجب جلوگیری از خوردگی محصولات مختلف می‌شوند. از همین رو صنایع بسیاری امروزه با استفاده از پوشش‌های غنی از روی، در حال پیشرفت و توسعه خود هستند.

برسی پوشش های زینک ریچ

در این بخش، با بررسی کاملی از پوشش‌های غنی از روی، به دنبال آن هستیم تا این رنگ‌ها را به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار دهیم. با بررسی انواع رنگ‌های زینک ریچ موجود در بازار و ویژگی‌ها و مزایا و معایب هریک از این رنگ‌ها، شناخت بیشتری را برای شما در این باره به وجود خواهیم آورد. شناختی که امید است به شما در داشتن یک انتخاب مناسب برای خرید و استفاده از رنگ زینک ریچ کمک کننده باشد.

انواع مختلف پوشش‌های غنی از روی موجود در بازار برای استفاده

زمانی که در حال استفاده و خرید پوشش‌های غنی از روی هستید، باید بدانید که این نوع پوشش نیز دارای مزایای خاص خود است. برای آن که بتوانید رنگ مناسبی را برای استفاده خود انتخاب کنید، باید بدانید که پوشش‌های غنی از روی نیز انواع مختلف خود را دارند. به صورت کلی دو دسته از این پوشش‌ها در بازار وجود دارد که در ادامه به این دو دسته و ویژگی‌های موجود در هریک خواهیم پرداخت.

1.رنگ زینک ریچ ارگانیک

پوشش‌های زینک ریچ در مدل ارگانیک، معمولا به وسیله برس، غلطک یا اسپری بر روی محصول پیاده سازی می‌شوند. به وسیله استفاده از این روکش‌ها بر روی فلز و استیل، می‌توان روکش رویه سطح مناسبی را برای محافظت به همراه داشت. البته گفتنی است که میزان توانایی پوشش دهی و محافظت این نوع از پوشش‌های غنی از روی نسبت به آستر غیرارگانیک کمتر بوده و به صورت ضعیف‌تری عمل می‌کند.

بررسی انواع مختلف رنگ زینک ریچ موجود در بازار

2.رنگ رینک ریچ غیرارگانیک

در کنار پوشش‌های غنی از روی در مدل ارگانیک، پوشش‌های غنی از روی مدل غیرارگانیک قرار دارد. این نوع از پوشش‌های موجود در بازار، محافظت بهتر و بادوام‌تری دارند. استفاده از این پوشش‌ها با چسبندگی بالاتری همراه بوده و نسبت به حلال نیز مقاومت بالایی را نشان می‌دهد. از همین رو پوشش‌های غنی از روی به راحتی می‌توانند تا دمای 700 درجه فارنهایت یا 375 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. ضمن اینکه پوسته پوسته شدن و تورم در این نوع از پوشش‌های غنی از روی مشاهده نمی‌شود. تمیز شدن راحت‌تر و چگالی کمتر نیز از دیگر ویژگی‌های پوشش‌های غنی از روی غیرارگانیک نسبت به پوشش‌های ارگانیک هستند.

بررسی چهار استاندارد مختلف موجود برای پوشش‌های غنی از روی

زمانی که به دنبال استفاده از رنگ‌های زینک ریچ موجود در بازار هستید، لازم است بدانید که این رنگ‌ها در صنعت در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. استفاده از پوشش‌های غنی از روی براساس استانداردهای موجود سبب شده است تا چهار دسته بندی اصلی برای این پوشش‌ها به وجود آید. در ادامه با بررسی هریک از انواع پوشش‌های غنی از روی، به این دسته بندی و استانداردها پی خواهید برد.

1.نوع I-A

در دسته اول از پوشش‌های غنی از روی، به سراغ محمل‌های غیرآلی و بر پایه آب رفته‌ایم. این نوع از پوشش می‌تواند به راحتی بر روی سطح اعمال شود و به این ترتیب، توسط گرما و حرارت یا عوامل دیگری برای پخت، تشکیل فیلم دهد. برخی از سیلیکات‌های قلیایی، فسفات‌ها و اصلاح کننده‌ها از این موارد هستند.

2.نوع I-B

دسته دوم از انواع پوشش‌های غنی از روی، محمل‌هایی هستند که به صورت غیرآلی و بر پایه آب به وجود می‌آیند. این موارد مانند سیلیکات‌های فلزات قلیایی محلول در آب بوده و سرعت خشک شدن بالایی دارند. خشک شدن رنگ‌های این دسته در اثر یک واکنش بین فولاد موجود و سیلیکات روی انجام می‌گیرد.

 

پوشش‌های غنی از روی، گزینه‌ای مناسب برای صنایع مختلف

3.نوع I-C

در سومین دسته از استانداردهای بیان شده برای پوشش‌های غنی از روی، می‌توان به محمل‌هایی غیرآلی اشاره کرد. این موارد پایه حلال خود را بر پایه موادی چون تیتانیوم، سیلیکات‌های آلی و سیلیکات‌های بهبود یافته می‌سازند. از همین رو از این رنگ‌ها برای کامل شدن واکنش هیدرولیز خود نیاز به رطوبتی کافی و مناسب دارند.

4.نوع II

در آخرین دسته از پوشش‌های غنی شده از روی، می‌توان به تشکیل فیلم به وسیله انجام اتصالات شیمیایی اشاره کرد. این محصولات به وسیله این روش یا به وسیله تبخیر فیزیکی حلال خشک شده و بر روی فلز یا استیل قرار می‌گیرند.

اصلی‌ترین ویژگی‌ها و خواص موجود در رنگ زینک ریچ

زمانی که از پوشش‌ زینک ریچ از روی صحبت می‌شود، لازم است توجه داشته باشید که این روکش‌ها با ویژگی ضد فرسودگی خود شناخته می‌شوند. اصلی‌ترین ویژگی این رنگ‌ها را می‌توان همین خاصیت ضد تخریب و فرسودگی و زنگ زدگی دانست. ویژگی که سبب شده است تا محافظت خوبی به وسیله این رنگ‌ها از فلزات و استیل صورت گرفته و به این ترتیب، دوام و ماندگاری محصولات نیز افزایش پیدا کند.

البته در کنار این ویژگی‌، می‌توان ویژگی‌های دیگری را نیز برای رنگ‌ زینک ریچ در نظر گرفت. ویژگی‌هایی مانند داشتن خاصیت کاتدی و داشتن چسبندگی بالا بر روی استیل و فلز که میزان کارایی این نوع رنگ را افزایش داده است. علاوه بر این موارد، باید توجه داشته باشید که میزان مقاومت رنگ زینک ریچ با توجه به نوع آن متفاوت است.همان‌طور که پیش از این خواندید، رنگ‌های غیرارگانیک میزان مقاومت بسیار بالایی را نسبت به دما دارند. این در حالی است که میزان مقاومت نسبت به دما در رنگ‌های غیرارگانیک به این میزان نیست. از همین رو در صورتی که نیاز به استفاده از این رنگ‌ها در دمایی بالا دارید، بهتر است تا از رنگ‌ زینک ریچ غیرارگانیک بهره ببرید.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در رنگ زینک ریچ

 

بررسی مهم‌ترین موارد استفاده از پوشش‌های غنی از روی

تمامی صنایعی که به دنبال استفاده از فلزات هستند، با مشکل فرسودگی، رنگ زدگی و از بین رفتن آن‌ها نیز روبه‌رو هستند. با حضور و وجود پوشش‌های غنی از روی در دنیای رنگ‌ها، این پوشش‌ها کاربرد بسیاری را پیدا کردند. از رنگ کردن انواع پل و سازه‌های فلزی پیش از ساخت و ساز گرفته تا در صنایع لوله کشی و به منظور لوله کشی مناسب و بدون زنگ زدگی از پوشش‌های غنی از روی استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، صنایع دیگری مانند لوله‌های انتقال نفت و گاز، تاسیسات دریایی، صنایع گاز و پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، تاسیسات ساحلی و بنادر مختلف، مخازن نگهداری آب شرب و محصولات غذایی و بسیاری از صنایع دیگر، از پوشش‌های غنی از روی استفاده می‌کنند. استفاده‌ای که امروزه در حال گسترش و رشد و توسعه بسیاری است.

آخرین نکات درباره پوشش‌های غنی از روی

زمانی که به دنبال خرید و استفاده از یک رنگ هستید، باید نسبت به ویژگی‌ها و مزایای موجود در آن رنگ اطلاعات کامل و دقیقی را داشته باشید. پوشش‌های غنی از روی به عنوان یکی از انواع رنگ پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته می‌شود. رنگی که می‌تواند در مدل‌های مختلف خود، کاربردهای متفاوتی داشته و مزایای مختلفی را از خود به جای بگذارد. در این مقاله با بررسی‌های صورت گرفته درباره پوشش‌های غنی از روی، تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی را در این باره بیان کنیم. اطلاعات کاملی که به شما کمک کند تا انتخاب خود را بهتر و با اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری پیش ببرید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *