رنگ-سوله

رنگ سوله چیست اهمیت و کاربرد های استفاده از آن

سوله یکی از سازه‌های فلزی پیش‌ساخته بسیار پرکاربرد است که شما می‌توانید آن را در محل‌های گوناگون مشاهده کنید. از سوله سازی در ساخت انواع انبار‌ها، سالن‌های ورزشی و فرهنگی، سردخانه‌ها و سالن‌های صنعتی و تولیدی، آشیانه هواپیما‌ها و … استفاده می‌شود. یکی از موارد مهمی که در ساخت این سازه‌ها باید در نظر گرفت این است انتخاب درست و هوشمندانه‌ای برای رنگ سوله داشته باشید.

اهمیت و کاربرد رنگ سوله‌ها

اهمیت رنگ سوله عمدتاً به دلیل داشتن نقش حفاظتی در این سازه‌ها است و ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های رنگ سوله و رنگ‌های رایجی که می‌توانید برای این سازه‌های فلزی از پیش‌ساخته مورد استفاده قرار دهید، آشنا کنیم تا در زمان سفارش و خرید رنگ سوله انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

باید گفت رنگ‌هایی بر پایه رزین‌ها، آلکید‌ها و البته پیگمنت‌های زینک کرومات و زینک فسفات شامل رنگ‌های سوله هستند. باید گفت که همه‌ی آن‌ها دارای خاصیت‌ ضد‌خوردگی و زنگ‌زدگی بوده و از واجبات ضروری سازه‌های فلزی سوله‌ها در مقابل مقاومت در برابر عوامل مخرب محیطی به حساب می‌آیند. در واقع رنگ‌های صنعتی به‌عنوان یک روکش و آستر محافظ برای سوله‌ها، باید عمل کنند.

با توجه به علت کاربرد بالای سوله در مناطق مختلف، درمعرض آسیب‌های ناشی از شرایط آب‌وهوایی مختلف و دیگر عوامل قرار دارد. رنگ سوله یک راهکار مطمئن برای ایستادگی در مقابل این خطرات در جهان صنعت به شمار می‌رود. رنگ مخصوص سوله باید دارای ترکیباتی مناسب باشد که در برابر چنین عوامل مخربی کاملاً مقاوم و ایمن باشند. با توجه به شرایط گوناگون رنگ‌های سوله و ترکیباتشان، تولید می‌شوند و کاربردی متفاوت برای هر سازه را دارند.

به همین خاطر رنگ‌های انتخابی باید مناسب سوله‌ی مورد نظر باشد و باید با نظر کارشناس و متخصص این صنف بررسی و انتخابی شود. ممکن است در غیر این صورت از رنگی نامناسب استفاده کنید و ممکن است به نتیجه‌ای که باید دریافت می‌کردید نرسید.

 

رنگ سوله از چه موادی تشکیل شده‌است؟

رنگ سوله در لیست رنگ‌های صنعتی قرار می‌گیرد و کاربردهای مختلفی نیز دارد. در بخشی از سازه‌های صنعتی ترکیب این رنگ‌ها صرفاً برای زیبایی ظاهری یک سازه بکار می‌رود، ولی در برخی از آن‌ها کارایی مهم‌تر و حساس‌تر به‌عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند. به همین علت شناخت این نوع رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، چون باید با این نوع پوشش عمر سوله و سازه‌های فلزی خود را بالاتر ببریم و از هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کنیم.

زینک فسفات، زینک کروماتپ، پرایمرها، وینیل‌ها، آلکیدها، اپوکسی و پلی اورتان از ترکیبات مهم رنگ سوله می‌باشد که هرکدام از آن‌ها در لایه‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به‌طورکلی لایه‌های اصلی رنگ سوله از رنگدانه یا پیگمنت‌ها، مواد چسبنده یا بایندرها و حلال ساخته و تولید شده ‌است.

انواع رنگ زیرساز یا پرایمر در سوله

  • رنگدانه pigment :

این ماده از ترکیبات پودری آلی یا  مواد معدنی ساخته شده که باعث کدر شدن و تغییر رنگ ظاهر سوله شده و عامل افزایش استحکام رنگ و خوردگی سازه‌ها می‌شود.

مواد چسبنده یا بایندرها binder : این مواد از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی رنگ سوله‌ها است. بیندرها از موادی همچون روغن‌های طبیعی و  رزین‌های مصنوعی ، و یا بعضاً از ترکیبات معدنی مانند سیلیکات‌های حلال تهیه‌ می‌شود.

  • حلال  solvent:

غالباً برای حل کردن مواد چسبنده و همین‌طور افزایش روان‌سازی رنگ و استفاده راحت از آن   استفاده می‌شود. ترکیبات حلال‌ها شامل مواد شیمیایی،  آب و حتی بعضی عناصر ارگانیک می‌باشد.

بعد از تبخیر این سه مواد بر روی سوله‌ها،  یک لایه با ضخامت استاندارد بر روی سطح باقی‌ می‌ماند. یک دستگاه الکترومغناطیسی القایی می‌تواند ضخامت لایه‌ی خشک‌شده را اندازه‌گیری کند.

  • پرایمر برای سوله‌ها

قبل از اینکه رنگ اصلی سوله زده شود، نیاز به لایه‌ای از زیرسازی برای مقاوم‌تر شدن لایه‌‌ی نهایی می‌باشد. پرایمرها همچنین خاصیت ضدخوردگی بالایی دارند و در نتیجه کیفیت فرآیند رنگ سوله را بسیار بالاتر می‌برند.

در مجموع دو نوع پرایمر اصلی وجود دارد:

پرایمرهای بایندری که با قدرت چسبندگی بالا از طریق مواد شیمیایی باعث می‌شود مقاومت سوله در برابر زنگ زدگی بسیار بالا برود. نکته‌ای که باید اشاره کرد این است تنها در صورت تمیز بودن و عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار  می‌توان به این نتایج دست یافت. پرایمر یا زیرسازهای اصلاح شده با ترکیب فلز آندی نوع دیگر آن است که کارش مقاومت بالا در برابر رطوبت است.

در واقع یک لایه‌ی اصلی از این پرایمر بعد از قرار گرفتن روی سطح فلز، خشک شده و تا اتمام خاصیت فلز آندی وظیفه‌ی خود را به‌عنوان یک سپر دفاعی در مقابل رطوبت انجام خواهد داد.

ویژگی انواع رنگ سوله در لایه‌‌ی نهایی

  • ‌ رنگ سوله آلکیدی براق

ویژگی برجسته‌‌‌ی این نوع رنگ چشم‌نواز داشتن خاصیت درخشندگی بالاست و جزو دسته رنگ‌های براق و تزئینی در رنگ سوله معرفی می‌شود، و از نظر زیبایی ظاهری کمک ویژه‌ای به اسکلت فلزی می‌کند. در کنار آن از سازه‌های فلزی در مقابل تابش نور خورشید محافظت می‌کند و در برابر آن مقاومت بالایی دارد. در مکان‌هایی که سطح مواد شیمیایی آن پایین است این رنگ جزو مطمئن‌ترین انتخاب‌ها در میان رنگ‌های سوله به حساب می‌آید. از رنگ آلکیدی براق در تأسیسات فولادی، سطوح گچی و چوبی و همچنین در رنگ‌آمیزی درب و پنجره نیز استفاده می‌شود.

  • رنگ سوله آلکیدی مات

رنگ دیگری از رنگ‌های رویه در رنگ‌آمیزی سوله‌های صنعتی، آلکیدی مات است. این نوع رنگ ثبات بیشتری به علت مات بودن از خود نشان می‌دهد و در مدت زمان کوتاه‌تری خشک می‌شود.

  • رنگ سوله آلکیدی زینک فسفات

یکی از مهم‌ترین قابلیت رنگ آلکیدی زینک فسفات ضدخوردگی بودن آن است، و همین علت باعث شده تا روکشی مناسب برای سازه‌های فلزی و سوله‌های صنعتی باشد. از این رنگ می‌توان به‌عنوان لایه‌‌ی میانی هم استفاده کرد.

  • رنگ سوله آلکیدی زینک کرومات

این نوع رنگ نیز یکی دیگر از رنگدانه‌های ضد خوردگی محسوب می‌شود و با قلم مو رنگ‌آمیزی شود بهتر است چون باعث می‌شود در سطح بیشتری نفوذ پیدا کند و چسبندگی و محافظت بسیار خوبی را از خود در مقابل خطرات نشان می‌دهد. رنگ آلکیدی زینک کرومات برای اسکلت‌های فلزی محیط‌هایی با درجه رطوبت و شرجی بالا همانند شهرهای کنار آب دریا و ساحلی مناسب است. اما این نکته را خاطرنشان کنیم که برای سازه‌های صنعتی داخل آب توصیه نمی‌شود.

  • رنگ سوله اپوکسی ضد زنگ

یکی از معتبرترین رنگ‌های صنعتی سوله، رنگ اپوکسی ضد زنگ است.  این نوع رنگ در مقابل انواع مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و در اثر ارتباط با این مواد تغییری در اصالت رنگ خود نخواهد داشت. در واقع این نوع ضد زنگ مناسب سازه‌های درون آب و علی‌الخصوص آب دریا و یکی از رنگ‌های مورد استفاده در صنعت کشتی  و مخازن مواد شیمیایی می‌باشد. کاربرد های بسیار این محصول باعث شده است تا  از آن برای رنگ مخازن نیز استفاده شود چراکه این نوع رنگ به خوبی استحکام و مقاومت بالاتری در مقابل خوردگی نشان می‌دهد.

  • رنگ سوله اپوکسی پلی آمید و پلی آمین

این دو نوع رنگ در مقابل خطرات عوامل محیطی، الکتریکی، مکانیکی، مقاومت و پوشش خوبی را از خود نشان می‌دهند. آن‌ها به علت چسبندگی بالا به‌عنوان یک عایق عمل می‌کنند چراکه از موادی قوی همچون رزین و هاردنر تشکیل شده است.

  • رنگ وینیل

رنگ وینیل هم یک نوع دیگر از رنگ سوله می‌باشد که در برابر عوامل شیمیایی و طبیعی محیطی کاملاً مستحکم هستند. اما برای استفاده از این رنگ به این نکته باید توجه داشته باشیم که شرایط آب و هوایی مطلوبی را نیازمندیم، چراکه در کیفیت اثرگذاری قابلیت خود بسیار مؤثر است.

پایان‌بندی

در این مطلب ابتدا قصد داشتیم شما را با مفهوم سوله آشنا کنیم. سوله در واقع  سازه‌های فلزی با اشکال و کاربردهای متفاوت در دنیای بزرگ صنعت است. ادامه مطلب را با اهمیت اینکه چرا باید برای سوله یا سازه‌های فلزی از پوشش رنگ استفاده کنیم ادامه دادیم. رنگ‌های صنعتی سوله یا برای تزئین ظاهری استفاده می‌شوند و یا برای محافظت از عوامل محیطی مخرب. و در انتها انواع و اقسام رنگ‌های سوله  و همچنین ارائه کاربرد، خاصیت و مواد سازنده‌ی آن‌ها را برای شما یک به یک توضیح دادیم.

رنگ سوله : رنگ آلکیدی براق، رنگ آلکیدی مات، رنگ آلکیدی زینک فسفات، رنگ آلکیدی زینک کرومات، رنگ اپوکسی ضد زنگ، رنگ سوله اپوکسی پلی آمید و پلی آمین

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده ‌باشد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *